ZöldKeresztény

ZöldKeresztény

A Szeretet valóság. Isten a Szeretet.

Válasz egy táblára, "meleg helyzetben".

2016. július 09. - IstvanNy

Bocsánatot kérek. Nem mások, egyszerűen csak a magam nevében. Nem olyanoktól, akikkel talán még csak ezután fogok találkozni (ha egyáltalán valaha), hanem olyanoktól, akik felé korábban használtam az érintettek közül a „betegség” szót. Belátom, erős kifejezés volt, lehetett benne valami skatulyázás. Úgy látom, minden ember különböző, s mindenkiben meg lehet látni egy alapvető értékességet egyszerűen azáltal, hogy ember. A „betegség” kifejezést magát is vissza tudnám vezetni egy platonista-dualista alapú gondolkodásbeli működésre, ami talán még mindig jellemző a társadalom többségére (pl. ellentétek stb.). 
Jellemző volt rám is. Egy ideje már inkább máshogy fogalmaznék. Meghagyom a diagnózis-felállításokat a hagyományos régi típusú orvosi körök számára, ha ez kell a mostani rendszerben ahhoz, hogy a TB-támogatást lehívják egy adott ellátáshoz vagy vizsgálathoz… 
Azt mondanám pozitívabb szemlélettel, hogy az egészség relatív. Mindenki egészséges valamennyire (valakihez képest), s bármelyikünk lehet még egészségesebbé. Az egészségnek nem annyira ellentéte van a számomra, hanem inkább hiánya, vagy esetleg ellentmondás-tapasztalat (pl. valami kóros daganat esetében). Igaz lehet ez a testiekhez hasonlóan lelki-szellemi fókusszal is, talán még inkább. Mindannyian sok sebet hordozhatunk születésünk óta, akár pl. kielégítetlen valós szükségleteink következtében, melyek közül – úgy gondolom – sokat vissza lehetne vezetni szeretet-hiányra. Akár szavakban megnyilvánuló elfogadásra, akár érintésre, akár Édesanyánk tejére lett volna szükségünk bármikor, amikor nem teljesült egy ilyen alapvető igényünk (tudatosan vagy tudat alatt), mindezek járhattak elutasítottság-érzettel, csalódással vagy más hasonló negatív hatásokkal, s következményekként akár előítéletekkel is…

Őszintén sajnálom, hogy ilyen előítéletek több olyan körben is jellemzővé váltak, melyekhez valamilyen formában kapcsolódom. Fájt, amikor konkrét példát hallottam arra, hogy egy bizonyos tekintélyes egyházi személy bűnös gyökerűnek feltételezte, ha valakiben felmerült vágy saját nemű embertárs felé (is?) olyan módon, ahogy az a „természetesebb” változatban a különböző nemű(ek) felé szokott irányulni. (Ha ehhez képest tekintem a fenti „beteg-ezést”, már tekinthető enyhébb iránynak egy ilyesmi környezethez viszonyítva, bár csak kis "mentség".) Eszembe jut még az a hasonlat, amit egy magát biszexuálisnak mondott ismerősöm mesélt egyszer, arról, hogy az orientációját egy széles skálának tekinti, egyik végén a tisztán hetero-, a másik végén a tisztán homoszexuális irányultsággal, s elég sokak valahol a kettő között lehetnek, csak elég közel az egyik végéhez.

Fontos kérdés a számomra, hogy ki mennyire boldog, mennyire érzi jól magát a bőrében – s hogy viszonyul a szexuális irányultságához. Ha valaki teljesen jól van, s az lenne a következő lépés, ha mások is elfogadnák Őt is úgy, ahogy van, lehet találni befogadó közösséget. Még ha nem is látszik elsőre, vannak ilyenek az egyházban is.

El tudom képzelni, hogy egyes, hetero-tól különböző hajlamokban érintett személyek mennyi elutasítást és akár megbélyegzést is kaptak bizonyos, magukra sokszor konzervatív szót használó egyházi köröktől, személyektől. Megértem, hogy sérelem van bennük. Azt is elhiszem, hogy ez érzékeny, fájó seb. Még egyet is értek azzal, hogy ha valaki nem elfogadást tapasztal egy olyan csoport részéről, amelyik elvileg az evangéliumot hirdeti, beleértve pl., hogy „amit egynek a legkisebbek közül…”, akkor inkább megy máshova. Van választék, széles a skála, található olyan keresztény kör is, amelyikben talán jobban megértették és életre is váltják a fenti szemléletet (vö. Mt 25,40). Akár pap, lelkész, plébániaközösség, gyülekezet formában is lehet ilyennel találkozni, a Mozaik Közösség pedig egy ökumenikus példaként érdemes legalább említésre, vagy akár "Keresztények a melegekért" csoport.

S mi a helyzet akkor, ha valaki változásra vágyik orientációjában? Tapasztalatok mutatják ennek lehetőségét is. Nyitott kérdés előttem, hogy van-e összefüggés, de ha valaki utólag gyógyulásnak mond ilyesmit, azért is hálát lehet adni. Az említett hölgyismerősöm esetében is nyitott kérdés előttem, hogy mit is szeretne, illetve van-e (vagy csak volt-e) kapcsolat önértékelési, ön-elfogadási nehézségével, s vággyal olyan egészségesebb alkatra, mint amilyennel egy számára vonzóbb másik nő rendelkezik, s amilyenhez hasonlóért akár pl. egészségesebb táplálkozással, rendszeresebb mozgással stb. Ő is tehet...

Sajnos sokszor úgy is keletkeznek „sebek”, hogy a „feladó” talán nem is tud róla. Magam is ismertem fel többször utólag ilyen helyzeteket. Egyszerűbb, ha érdemi kommunikáció segít tisztázni, hogy mire irányult a szándék.  Joga lehet mindenkinek, aki sérelmet szenvedett el, személyes visszajelzéssel élni azon embertestvér felé, aki ezt elkövette. Ha nincs még vele tisztában, legalább utólag felismerhetné, s könnyebben változtathatna a magatartásán...

Ezúton is élnék egy ilyen visszajelzéssel, hátha eljut valakihez, aki érintett. Elszomorodtam, amikor olyan feliratú táblát láttam a 2016-os Budapest Pride felvonulásról készített egyik cikk fő képeként, hogy „A szerelem valóság. Isten csak mese.” Öröm az ürömben, hogy erről támadt a jelen bejegyzés címének ötlete.
Tisztában vagyok vele, hogy olyanok is beszéltek már a világtörténelemben Istenről, akiknek sérült volt az Isten-képük, s ez másokban is sérülést okozhatott. Őszintén kívánom, hogy más ilyen „vallás-sérültek” is tudjanak megbocsátani a sebek okozóinak, s megtalálni bennük is a jó szándékot, vagy legalább elfogadni Őket is.

Jól jönne, ha azok, akik ilyen táblát készítettek, kivittek, feltartottak stb., ugyancsak reflektálnának önmagukra. Aki szándékosan próbált sérteni keresztényeket, köztük e sorok szerzőjét is, örülnék, ha bocsánatot kérne. Nem a magam szempontjából. Nem táplálok haragot. Neki - és a kevésbé elfogadó reakciójúak számára - kívánok vele jobb egészséget, s úgy egyáltalán stresszmentesebb életet, teljesebb lelki békét...
(Egyúttal a korábban itt szereplő szóviccet - mely szokásom, ahogy egyéb bejegyzéseimből is látszik - levettem.
Sajnálom, ha valakinél "elütötte" a fentieket, s megkérdőjelezte, hogy komolyan írtam-e. Ezúton is megerősítem.)
Pax,
Ny. István

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldkereszteny.blog.hu/api/trackback/id/tr938877418

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Laszlovszky András 2016.07.13. 07:39:51

Na ez egy jellegzetesen képmutató keresztény írás. Ti keresztények minden gond nélkül nevezitek az ateizmust vallássérülésnek, sérült istenképnek, meg egyéb hasonló dolgoknak. Nektek lehet. Csakhogy ezt nektek minden nap, a nap minden órájában és percében lehet. A püspöki karotok körleveleket küldözget, amiben másodrendű állampolgároknak minősíti az ateistákat, mert Szűz Mária országában bűn ateistának lenni.
És akinek ebből elég, és a vallási kirekesztést lereagálja a saját véleményével, miszerint isten csak mese, az nektek szörnyedelem. Eközben a sarkon ott áll a büdös paraszt keresztény az ellentáblával, amin ószövetségi idézet mellett halálbüntetéssel fenyegeti a homoszexuálisokat. Neki ezt lehet. Ezen miért nem háborodik fel a szeretet vallása?
Megmondom, miért. Azért, mert ennek a vallásnak köze sincs a szeretethez. Csak a kirekesztéshez, intoleranciához, a más világnézetűek üldözéséhez van köze. A szeretet nálatok csak addig tart, amíg a hasonszőrű, bronzkori mesékben hívő, szintén valláskárosult emberekről van szó. Abban a pillanatban vége a szereteteknek, amikor valaki ellent merészel mondani a józan ész nevében a gyűlölködéseteknek.

Waldi! 2016.07.13. 08:44:31

A templomaitok nem azt az arrogáns állítást üzenik, hogy van isten? A körmenet nem sérti az ateistákat, mert azt üzeni, hogy van isten? Az alkotmányban az "Isten áldja a magyart" nem azt jelenti, hogy isten létezik? Az, hogy állami iskolákat, szociális intézményeket játszanak át egyházi fenntartásba, nem azt jelenti, hogy az ateista szar sem ér? Ateistákat lehet erkölcstelenezni, hazaárulózni, stb.
De azt nem lehet kijelenteni, hogy szerintünk az istenetek mese, mert eltörik a mécses.
Ha segítesz harcolni az összes ateistákat provokáló jelenség ellen és sikerrel járunk, akkor majd tekintettel leszünk az érzékenységedre, hogy zavarja a bizonytalan hitedet, hogy valaki kimondja a valóságot.

kem-fiz 2016.07.13. 09:18:47

Megsertodhetnek en is mint az alattam szolo ateistak, de nem teszem. Nem teszem mert nem adok egy okori mesekben hivo szellemileg elmaradott ember velemenyere...

Aye aye 2016.07.13. 15:18:05

Reflektalok onmagamra. Szandekosan probalok vallasos embereket ravenni arra, hogy gondolkozzanak a gyulolet terjesztese helyett. Miert? Mert feltem a csaladom eletet es jovojet. A vallasosoknak ugyanis elo van irva, hogy irtsanak ki mindenkit, aki maskepp gondolkodik (Mózes V/17). Az igaz hivo megkovezi az ateistat. De ha az ateista ez ellen szot mer emelni, akkor kerjen bocsanatot. Ez az igazi kereszteny szeretet. Bocsanat, de en es a csaladom nem kerunk belole. S barmilyen elitelendo a vallasosok szerint, nem fogom megkovezni a gyerekemet akkor sem ha kiderul, hogy meleg. Sot, megkeselni sem fogom, barmlyen mennyben ulo, atlatszo leny keri tolem ezt.

IstvanNy 2016.07.14. 00:32:06

@ZsuJa: Köszönöm, nekem is tetszik a nagy része, bár azt nem látom át, hogy mennyire "velük született".

IstvanNy 2016.07.14. 00:43:10

@LA_times: Félreértést érzek a háttérben. Sajnálom, hogy ítélkezést, negatív minősítő jelzőket olvastam a fenti hozzászólásban. Ki mondta, hogy mire értettem a vallássérültet? Kifejtem: ha valaki téves (vagy sérült) Isten-kép (pl. ítélkező-hangsúlyú) terjesztésének az áldozata. A "nekünk mit lehet" is elég fura. Sok fájdalmat sejtek a sorok mögött. Megértem, ha sok sebbel jártak az egyház bizonyos személyeinek bizonyos megnyilvánulásai. Őszintén kívánom, hogy mindenki (aki ilyen értelemben vallás-sérült) képes legyen gyógyulni (akár a valódi Szeretet segítségével). A püspöki kari körlevelekből keveset olvastam, de a 2008-as "Felelősségünk a teremtett világért" címűt mondanám a kedvencemnek. Ha ebben is talál bárki kivetni valót, kíváncsian várok róla visszajelzést - talán majd egy kettővel későbbi bejegyzés külön is kitérne a teremtésvédelmi mozgalomra - már tervben... Másodrendű állampolgárnak minősítésre nem emlékszem, de ha valaki olvasott ilyet, jelezheti a forrás készítőjének. Nem én voltam. Nem tartom bűnnek, ha valaki használja a logikus gondolkodását és a kritikai érzékét, viszont ha totál makacsul elutasítja egy létezőnek a létét, önmagával szúrhat ki. Ehhez képest kívánok békésebb életet. (A blogbejegyzés címének egy alternatív értelmezése: a második fele definíciónak is tekinthető.)
Őszintén sajnálom, hogy egy magát kereszténynek mondó embertárs ószövetségi helyet puffogtatott, pedig már minimum zárójelbe tehette volna az evangéliumhoz képest. A vallás fel tud háborodni? Egyes képviselői talán. Vagy tudják békével kezelni, hogy az az ő felelőssége, s kívánok Neki is változást.
Akár úgy is mondhatnánk, hogy mélyebb megtérést. Mindannyiunknak. Nekem is. Akár ökológiai értelemben. Jobb lenne pl. személyesen, kevesebb elektromos igénnyel. :) Béke legyen köztünk!

IstvanNy 2016.07.14. 00:50:48

@Waldi!: Én is sajnálom, hogy egyes templomok aránytalanul nagy erőforrás-igénnyel és luxussal jártak ahhoz képest, hogy Isten mennyivel egyszerűbb, békésebb, emberközelibb... - de az emberi gyarlóság itt is megnyilvánulhatott, ugyanakkor mégis sokakat segítettek már templomi közösségek jobb életre.
Kérdés számomra, hogy aki "ateistaként" valami "ellen" definiálná magát, miként tudná ezt pozitív formába önteni? Miben hisz mégis, pl. a tudományban? A személyes tapasztalatban? A szeretetben? (Hoppá, máris egyet-értenénk...) Nem találkoztam még olyan körmenettel, amelyik a tudomány létét kétségbe vonta volna...
A himnuszt és az alkotmányt nem keverném össze. Attól még, hogy valaki mást helyez az első helyre, lehet sok érték az életében. Lehet iskolát is működtetni, más fórumon javaslom jelezni a módosítást.
(Mécses kapcsán: kiben van több erőszak ill. harag, vagy inkább több béke?) Nem húztam le mást.
Attól még, hogy valamit valóságnak tartasz, miből tudhatnád, hogy Te lennél közelebb az igazsághoz? Nem kaptam még választ a címemben megfogalmazott két mondatra. Az első felében egyet tudunk érteni? A második fele tekinthető akkor definíciónak is. Ez a valóság. Ha valamilyen korábbi szöveg ezzel ellentétes volt, akkor azt még egy fejlődésre szoruló állapotra vezetném vissza, s sajnálom, de örülök neki, hogy eljutott eddig a bibliai szövegek belső fejlődése is. Isten a Szeretet, ennyire egyszerű.

IstvanNy 2016.07.14. 00:54:54

@kem-fiz: Ki hinne itt ókori mesékben? Ha egy egyéb irodalmi művet tekintek, s elolvasom, s talán még merítek is belőle, tanulok-fejlődök általa, akkor minden szavát szó szerint elhinném? Attól még lehet érték.
Örülök a sértődés-mentességnek. Én is ezt viszem tovább, amellett, hogy kérnék egy pontosítást, hogy hogyan is függ össze a témával az indoklás második fele. Nem látom bizonyítékát, hogy átment volna a lényeg - a címben összefoglalt fő tartalom. Ha valamelyikünk elmaradottabb, mitől függ, hogy melyikünk?

IstvanNy 2016.07.14. 01:03:47

@Aye aye: Köszönöm a gondolkodás-fókuszt, hála érte! Nekem is fontos. Gyűlölet helyett szeretet még inkább. Ettől még lehet valaki hívő, s a hit is segíthet nagyobb szeretetre. Sajnálom, hogy ilyen negatív előítéletek épültek be a "vallásosokról". Nem tudok róla, hogy elő lenne írva "hogy irtsanak ki mindenkit". Ha mégis előírt volna valaki ilyet, nem kötelező másoknak betartani. Annak, aki leírja, az az ő felelőssége, amit meg más tesz vagy nem tesz, az másé. (Ha valaki tartotta volna, máshol lennénk.) Az idézett megkövezés-részlet egy adott kornak és népnek szólt, s az előzmények fényében érthetőbb. A "szemet szemért" elv is előrelépésnek mondható a korábbi "hetedízigleni" bosszú-megtorlásokhoz. Bocsánatot kérni kölcsönösen szükségünk lehet... - vagy inkább egymás közti kiengesztelődésekre.
Ha valakitől valami fájt, kellemetlenül érintett, szabadon jelezhetem neki (ha lehet, közvetlenül). Én is szeretettel lennék a gyerekem iránt, ha másként működne valamiben, mint én. Ha a kés Ábrahám és Izsák történetére utal, annak a történetnek az értelmezésében is lehetnek félreértések. Mondanivalója van a számomra inkább, ami fontosabb hangsúlyt kap azáltal, hogy van "gondoskodás" az életért. Őszintén kívánom, hogy sikerüljön gyógyulni abból a sok sebből, ami Önben keletkezett az egyháztól.

Laszlovszky András 2016.07.14. 11:03:46

@IstvanNy: A végéről kezdem: a békesség valóban szükséges lenne. Ám a békétlenséget sosem az ateisták kezdik. Engem a Pride annyiban érint, hogy szabadgondolkodóként (mondjuk úgy: liberálisként) az emberek megkülönböztetésén alapuló jogelvonást nem tolerálom. Ez azt jelenti, hogy én egy olyan országban élnék szívesen, ahol nincs szükség a Pride-ra, mert mondvacsinált ürügyekkel nincsenek embercsoportok kizárva alapvető emberi jogaikból. Ez a különbségtétel azonban elsősorban vallási okokra és vallási érvekre megy vissza, ami még inkább nincs rendjén. Egy 21. századi társadalomban nincs helye kivételezett ideológiáknak. A vallásnak meg kéne találni a helyét, ami nem a parlamentben van (mint a fidesz alfelébe furunkulusként belenövő, senki által nem támogatott, de annál nagyobb pofájú KDNP-nek), és nem is az állam alkotmányában. Ha valaki nem is olvas püspöki körleveleket, akkor az alkotmányt még ismerheti (pardon, alkotmányunk nincs, csak egy alaptörvénynek csúfolt alkotmánypótlék). Ebben egyetlen vallás egyetlen istene és híve se kéne helyet kapjon, ehelyett mi ateisták azt kapjuk a képünkbe, hogy "elismerjük a kereszténység nemzetmegtartó erejét". WTF? Talán nem kell kifejtenem, hogy már önmagában ez másodrendű állampolgárrá degradálja az összes más vallásút és ateistát. De persze a hívőnek ez nem tűnik fel, miért is tűnne fel, ha egyszer ő a kedvezményezett.
Ami pedig a vallássérülést illeti, a téves istenkép attól lehet téves legfeljebb, hogy per def tévesnek nevezzük. Annak alapján, amit a kereszténység gondolni vél az elmúlt kétezer év folyton változó értelmezéseinek aktuális állapota szerint. Abszolút képmutatásnak gondolom, hogy azért kéne hinni valamiben, mert ha nincs, nem vesztünk semmit, de ha van, akkor meg jól járunk vele. De persze most az sem számít, hogy ugyanolyan kijelentő módban van a válaszban az isten léte, mint ahogy kijelentő módú az is, hogy isten csak mese, de ennek ellenére az isten létének kijelentése nem provokáció, míg az isten nem létének kijelentése akkora provokáció, hogy hetekig ezen nyammog mindenki. Na ez az, amitől földrengést kapok.

kem-fiz 2016.07.14. 11:57:21

@IstvanNy: a kérdésed nagyon jó. A válasz meg egyszerű: TI az összes hívő ókori mesékben hisztek.

Elmaradottság:
Nos a XXI. században vagyunk. 300-350 éve rendületlenül halad a tudomány, napról-napra ér el olyan eredményeket, melyről az átlag ember azt sem tudja eszik e vagy isszák (ezek hívjátok ti hívők csodáknak, tudod amit nem tudsz megmagyarázni és ezért az istenkéded tömködöd be a lukba).
Napi szinten használod a tudomány eredményeit, igen-igen most amin pötyögsz és a válaszod írod, vagy a hszemet olvasod, az is ennek a sátáni tudománynak az eredménye :-) és nem-nem, semmi köze nincs a te bibliádhoz, a megváltó yézusodhoz, és az istenedhez.

Mind emellett ez a sötét tudomány azt mondja, hogy bár kicsit hibás, de a homoszexuális ember is ember (hibás (biológiailag) mert nem az ellentétes nemet választja, de nem bűnös, nem bűn amit csinál, csak hát biológia szempontból/reprodukciós szempontból nem jó, nem hasznos). Bizonyos szempontból teljes értékű, sőt mivel sok közöttük a hiperérzékeny, sok közöttük az elismert művész is. Tehát hasznos tagjai a társadalmunknak. Azt is meg merem kockáztatni, hogy szükség van rájuk.

És akkor jössz te, meg a többi hívő és kígyót békát kiabálsz a homoszexuálisokra, mert "nem normális" a szexuális orientációjuk. Nem tudod tolerálni azt hogy ő máshogy mint te, mert a te sötét istened (valójában ókori emberek) azt mondta, hogy halni kell a homokosnak...

Nem pörgök tovább a témán. Egyetlen egyféle embert tudok elfogadni és tisztelni, azt aki addig amíg a másik ember nem okoz neki kárt/vagy fájdalmat, addig nem akar ő sem ilyet tenni. Tehát ha te hívő vagy, ám legyél, nekem nem fáj, egészen addig amíg nem harsogod a buta könyved mégbutább tanait/dogmáit a világba.

Tehát addig amíg a homo azon küzd hogy bánjanak vele ember módjára, legyen ugyanaz a joga mint neked, vagy nekem... addig a homo pártján fogok állni, és nem a sötét hívő pártján aki azt harsogja bele a világba, hogy fúúúj buzi és meg kell halnia...

Élni és élni hagyni :-D

Waldi! 2017.02.08. 13:30:11

@IstvanNy:

"Kérdés számomra, hogy aki "ateistaként" valami "ellen" definiálná magát, miként tudná ezt pozitív formába önteni? Miben hisz mégis, pl. a tudományban? A személyes tapasztalatban? A szeretetben? (Hoppá, máris egyet-értenénk...) Nem találkoztam még olyan körmenettel, amelyik a tudomány létét kétségbe vonta volna..."

Ateistaként semmi ellen sem definiáljuk magunkat, csak azt mondjuk, hogy bizonyítékok hiányában nem hiszünk istenekben, miképpen az egyszarvúban sem.
A vallás összeegyeztethetetlen a vallással, nézzük csak a Trump adminisztráció tudomány és oktatásellenes intézkedéseit.
Mi a racionalitást, a logikát, és a tudományt tiszteljük. Nem hiszünk benne, mivel bizonyított.

"Attól még, hogy valamit valóságnak tartasz, miből tudhatnád, hogy Te lennél közelebb az igazsághoz?"

Mert nem hiszek bizonyítékok nélkül, vagy azok ellenére el dolgokat. Ez a valósághoz közel levés definíciója.

"A második fele tekinthető akkor definíciónak is. Ez a valóság. Ha valamilyen korábbi szöveg ezzel ellentétes volt, akkor azt még egy fejlődésre szoruló állapotra vezetném vissza, s sajnálom, de örülök neki, hogy eljutott eddig a bibliai szövegek belső fejlődése is. Isten a Szeretet, ennyire egyszerű."

Ha isten szerinted a szeretet, akkor legyen. Csak akkor ne próbáld előadni, hogy az Ószövetség nárcisztikus, bosszúálló, kicsinyes istenének köze van hozzá.

IstvanNy 2017.07.08. 16:21:35

@LA_times: ha jól sejtem, csalódhattál keresztények egy (vagy néhány) csoportjában. Sajnálom, ha így történt. Nekem is volt már több ellentmondás-tapasztalatom, s maradt másrészről sok hiányérzetem is.
Találkoztam ugyanakkor számos jó példával is, akikre fel tudok nézni, akiktől tudtam/tudok meríteni.
Cáfolnám, hogy "a békétlenséget sosem az ateisták kezdik." Ld. pl. a volt MSZMP-s elnyomást az eh-i közösségek, aktív személyek felé, akik közül többen életüket adták hitükért, mint ma délkelet felé...

Egyetértek illetve együttérzek az alapvető jogok egyenlőségének igényével. Ugyanakkor ha különböző jogok konfliktusba kerülnek egymással, az már vitatható kérdés, hogy melyik az alapabb melyik előtt. Az idei vallástudományis OTDK-n volt egy ilyen témát részletező dolgozat, ha érdekel, bizalommal ajánlom, ha jól emlékszem, Máté-Tóth András volt a konzulens. Az ő tevékenysége is mutatja, hogy lehet a vallást úgy tekinteni a kultúra részének, hogy elfogultságtól és kirekesztéstől mentesek is legyünk.

Ideológia vagy személyes vallásszabadság és személyek e nyomon csoportosulása nehéz határvonal.
Én is sajnálom, hogy a KDNP sok szempontból különbözik attól, amilyennek elvileg mondja magát.
Attól még lehet helye olyan képviselőnek is akár a parlamentben is, aki egy bizonyos maradi-félébb prioritást követ az értékrendjében, s gondol szeretet-szerűnek olyasmit is, ami másra nem úgy hat...
Arra is vágyom ugyanakkor, hogy ez a párt önállósodjon, s leváljon pl. a rendszerszintű korrupciót is "keresztény mázzal leönteni kívánó" berkekről. Az alkotmány vagy alaptörvény kérdésében keveset tudnék hozzászólni a felvetéshez, remélem, valaki hozzáértőbb pótolja még. :) Ugyanakkor ha István királyt, államalapítónkat nézzük, aki a kereszténységben anno az ország fennmaradását is remélte, lehet, hogy a kereszténység állami alapokkal való összefüggése nélkül nem is lennénk már itt...
Ugyanakkor aki mélyebben is keresztény, jó esetben nem akarja ráerőltetni a maga "igazát" másra, hanem egyszerűen jobban szeret mindenkit, s ha kérdezik, válaszol, s bízik benne, hogy a másik is "megtér" a jó példából merítve. Előbb jön ugyanakkor kívánatosan a jó példa. Fáj nekem is, ha ez sajnos sok esetben elmarad.
Isten pedig - ha nem téves istenképre gondolok, hanem magára a valóban létező Szeretetre - mindannyian megtapasztalhattuk már ugyebár, max. nem tudatosan -, akkor nem valamelyik vallásé, hanem az egész Univerzum Teremtője, s Éltetője ma is. Vagy véletlen*? :)
Feltűnnek, bizony, az aránytalan túlzások a "kedvezményezett" esetekben is. Ha Ikotity István munkája ismerős, látható Nála, mennyire igazságos a származási felekezetétől különböző köröket vagy épp a nem keresztény, de értéket képviselő csoportok mellett történő kiállása hívő keresztényként is.
Nehéz arról beszélni, hogy "a kereszténység gondolni vél" valamit. Inkább egyes konkrét személyek gondoltak valamit, s mások elfogadták, vagy épp nem, ebből is lettek anno szomorú következmények. A fejlődés természetes, ahogy pl. a jogalkotásban is - valaha belefért a rabszolgaság, ma már nem.

*: Szükségesnek látom különbséget tenni "Isten valóság" és "Isten csak mese" mint állítások értékében. A negatív, létét tagadó forma azt mutatja, hogy az illető nem tapasztalta meg. Attól még másnak lehet Rá vonatkozó, sejtető tapasztalata. Aki Isten valóságáról beszél, elsősorban azt fejezi ki, hogy számára van. Ugyanakkor ha a világ, a Föld, az élet, az ember stb. keletkezését-kialakulását-fejlődését nézzük, a természettudományok nem minden kérdésre adnak kimerítő választ, felmerül azért még a "miért".
+ Vö. csodás gyógyulások, egyéb természetfeletti tapasztalatok stb.
Szívesen folytatnád személyesen, vagy inkább itt? (Sajnálom, hogy csak mostanra válaszoltam, s köszönöm a türelmet.)

IstvanNy 2017.07.08. 16:46:04

@kem-fiz: köszönöm az elismerő szót a jó kérdésre. :) A válaszod - "TI az összes hívő ókori mesékben hisztek." - biztos több konkrét példa alapján született, melyek fájdalmát megértem, s részvétem. Az általánosítást ugyanakkor logikai hibának tartom. Kérdéses, mennyire ismered a szemléletemet, pl. arról, hogy mit vennék szó szerint, s mit értelmezek összhangban a természettudományokkal és a mai modern egyéb ismeretekkel. Megkérdeznél, kérlek, egy konkrét példáról, mielőtt beskatulyázol? :)
Csodák, összefüggések stb.:
Másrészt: "sátáni": mire mondtam volna én ilyet a tudományból, szerinted, vagy úgy egyáltalán másból?
Ha pedig újabb tudományos eredmények fényében szinte minden mindennel összefügg, akkor Biblia is elérhető már technikai formában - s ha csak irodalmi műnek tekintenéd, akkor is megtalálható benne sok olyan érték, ami egy korábbi versben, képes beszédű novellában, mítoszleírásban stb.
S ha arra gondolunk, hogy volt/van egy személy, aki másokért él(t), s Téged is szeret(ett)?

Egyetértek, hogy minden személy lehet hasznos tagja a társadalomnak, s szükség is lehet Rá.
Milyen "kígyót-békát" kiabáltam volna? Tolerálom, hogy valaki másképp működik, mint én, vagy a többség stb. Azt meg Te is elismerted, hogy reprodukciós szemszögből hiányosság merül fel.
A bibliában megfogalmazott szavak mögötti gondolkodás kétségkívül tükrözi emberek tökéletlenségét is - beleértve olyat is, hogy "Istennek tulajdoníthattak" olykor saját gondolatokat is. S azt hogy lehetne szerinted magyarázni, hogy jó néhány száz évvel Jézus előtt írtak egy bizonyos messiásról, akire több konkrét történés fog bekövetkezni (prófétai jövendölések), aztán egyszer csak teljesültek mindezek?
Nem pörgök tovább a témán. Egyetlen egyféle embert tudok elfogadni és tisztelni, azt aki addig amíg a

Biblia és dogmák: két különböző kérdéskör (legalább, ha nem több). :) Negatív minősítő jelzők helyett megosztanád, kérlek, hogy mi a Te értékrendedben, döntéshozásodban a fő néhány prioritás? Akkoriban még a "szemet szemért" elv is előre mutatott a kor "többedízigleni bosszúhoz" képest, ami a biblikus nép környezetének többségében sajnos így működött... - persze van azóta újabb "mankó" is.

"Homo VS hívő"??? - Tessék? Szomorú, milyen fájó sztereotípiákkal találkoztam az előzményben.
Erősen polarizáló, fekete-fehérben látó szemlélettel nehéz lenne érdemi és békés vitát folytatni.
Most mégis megpróbálom, bízva abban, hogy alakulhatott azóta a Te látásmódod is, árnyaltabbá.
Ha bárki "hívő" úgy próbálná meg "kereszténynek" mondani magát, hogy másnak szerinte úgymond "meg kellene halnia", akkor vélhetően kisiklás történt a "hitében", s ő is változásra szorul, ahogy mindenki, vagy akár úgy is mondhatjuk, "mélyebb megtérésre", ami nagyobb szeretettel való életre vezet. Szeretetből fakad az is, hogy az emberi életet, az élet csodáját, a csoda továbbadásának reális esélyét megkülönböztetett tisztelet övezi, minden megfogant magzatra kiterjedően, s akár olyan kapcsolatokra kiterjedően is, melyeknél "benne van a pakliban", hogy akár új élet is fakadhat belőle. :) Így már jobban érthető? További megosztásokra nyitottan...

IstvanNy 2017.07.08. 16:58:27

@Waldi!: köszönöm a választ. Én is tisztelem a tudományt, s minden igazságot, ami bizonyított, vagy akár csak egyszerűen "meg lehet róla győződni". Sokan így vagyunk akár az élet nem-véletlenségében, hanem egyfajta "tervszerűséget" is sejtető jelenségeivel, vagy akár Jézus személyében kapcsolatban.
Róla is vannak bizonyítékok. Ha azt vitatnád, hogy több volt-e, mint egy bármelyik ember, ajánlom az "Isten-e Jézus?" c. füzetet amely egy egyetemi professzor igényességével tér ki több lehetőségre.
Trump intézkedéseinek jelentős részét magam is nem-kereszténynek tartom. Remélem, változik.
A vallás valamilyen formája egyrészt a kultúrák része, másrészt személyes világnézetünk is felfogható egyfajta "vallási értelemben" is, ahogy pl. Gandhi mondta, ahány ember, annyi vallás. Neked is van. :)
Avagy: mi várható a halálod után? Nihil? Lélekvándorlás? Egyedi természetfeletti folytatódás? Egyéb?

Ha elfogadod a SZERETET valóságosságát, már meglehet a "közös nevezőnk"! Sajnálom, hogy az ósz. emberek istenképe még téves volt, s sokaké az még sajnos ma is. Olyan fókusszal mondanám főleg, hogy az ószöv.-nek van köze Jézus Szeretet-fókuszú életpéldájához és az új szövetségéhez, hogy az ószöv-beli "próféciák" teljesedtek be rajta, így egy onnan megismerhető várakozás fényében tudom én magam is jobban megérteni a jelentőségét életének, halálának, feltámadásának, s a Vele való, ma is elérhető kapcsolatnak...
süti beállítások módosítása